צלמית ייחודית מעידה על קשרים בין תושבי תל באר שבע במאה השמינית לפנה"ס לקפריסין
Ran Shapira
The centaur figurine. Male genitalia, female face. Photo: Pesha Shrego
Like hundreds of other figurines found nearby, this figurine is also equipped with four legs of an animal - probably a horse, with a tail and a solid body that is simply designed. But unlike all the others, on her neck is a human head with round cheeks, a smiling mouth and a row of curls. The figurine's ears are actually not human. They are glued on both sides of her face and their triangular shape resembles horse ears.
The combination between the body of an animal and a human head distinguishes this figurine not only from its sisters, the like of which were found at Tel Beer Sheva in the excavations carried out in the nineties, but also from any other figurine from the period and the region to which it is associated - Judah of the eighth century BC (at the end of which Hezekiah was king of the Kingdom of Judah) . If that's not enough, this figurine has another unique feature: the potter who designed it stuck a male genital organ between its two hind legs, while its human head has a delicate female outline.
הראש, כותבים פרופ' זאב הרצוג מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב וד"ר רז קלטר מרשות העתיקות במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת "קדמוניות", דומה מאוד למאות צלמיות הנשים שנפוצו באותה תקופה ביהודה (המזוהות על פי רוב עם האלה אשרה). גם תכונות אחרות שלה אופייניות לתרבות שרווחה ביהודה באותה עת. היא יוצרה מאותו חומר אדום-חום שממנו יוצרו מאות צלמיות אחרות, כמוהן נמשח גופה בצבע לבן וכמוהן היא עוצבה באופן סכמטי ופשוט.
But the combination between a human head and a horse's body is not characteristic of Judea, but of a culture prevalent in the Aegean world. In the myths, sculptures and paintings on pottery that were prevalent in this culture, centaurs - creatures with the body of a horse and the upper body and head of a man - are described as wild and dangerous animals.
The centaur figurines most similar to the figurine from Tel Beer Sheva appeared between the tenth and seventh centuries BC in Cyprus, which at that time was under Phoenician cultural influence. Like her, they also combine the body of a horse and a human head as well as a mixture of male and female organs. The Cypriot figurines have breasts as well as a male genitalia.
מכיוון שהצלמית מתל באר שבע יוצרה מחומרים מקומיים ובטכניקה מקומית, תהו הרצוג וקלטר מה לקנטאור ולתושבי תל באר שבע של תקופת הברזל. התשובה, לדעתם, טמונה בקשרי הגומלין שהיו אז בין דרום ארץ ישראל לבין קפריסין. על קשרים אלה מצביע כלי מיובא מקפריסין, שנמצא בתל באר שבע, וגם המקרא מעיד עליהם: בספרים ישעיהו, ירמיהו ויחזקאל מוזכרים אנשים המכונים "כיתים", שככל הנראה היו קשורים עם עיר-המדינה כיתיון שבקפריסין ושימשו שכירי חרב של ממלכת יהודה.
עדות נוספת נמצאה בשברי חרס מתל ערד, הנושאים כתובות בעברית שבהן מוזכרים ה"כיתים". ייתכן שהצלמית מתל באר שבע יוצרה בידי קדר מיהודה לפי דרישתו של אחד הכיתיים. ייתכן גם שהקדר ניסה לחקות צלמית, שהגיעה לאחת מערי החוף בדרום ארץ ישראל.
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~945848115~~~201&SiteName=hayadan